ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ
- Wsłuchujemy się w ciszę – zamykamy oczy i wyłapujemy dźwięki z otoczenia np.:
- kapanie wody,
- szczekanie psa,
- sygnał karetki,
- tykanie zegara,
- szum aut z ulicy.
2. Rozpoznajemy różne dźwięki – zamykamy oczy i po uprzednim zapoznaniu się z dźwiękami wydawanymi przez różne przedmioty staramy się je rozpoznać np.:
- zagniatanie kartki papieru,
- zagniatanie worka foliowego,
- uderzanie sztućcami o garnek,
- przelewanie wody do szklanek,
- stukanie drewnianą łyżką o blat stołu, podłogę,
- przesypywanie kaszy, groch.
3. Rozpoznajemy i naśladujemy głosy zwierząt.
4. Naśladujemy tempo i ilość uderzeń ołówkiem o stół. Nie patrzymy na stukającą osobę, tylko słuchamy uderzeń i powtarzamy je np.:
- zaczynamy od kombinacji 3-4 uderzenia (stuk stuk,stuk); (stuk stuk stuk); (stuk,stuk,stuk);
(stuk stuk,stukstuk,stuk); (stuk,stuk stuk).
5. Odtwarzamy ilość i tempo usłyszanych uderzeń układając klocki lub kredki.
6. Wyklaskujemy rytm wierszyka lub piosenki.
7. Wyróżniamy wyrazy w zdaniach – podajemy dziecku zdanie np.: „Maja ma dużego psa” i polecamy:
- ułóż tyle klocków ile słów słyszysz w zdaniu,
- jaki jest pierwszy wyraz,
- jaki jest ostatni wyraz.
8. Wyróżniamy sylaby w wyrazie.
- układamy obrazki wg ilości sylab w rzędach 2, 3, i 1 -sylabowych.
- wystukujemy rytm, lub układamy go przy pomocy klocków, a dziecko układa na podstawie ilości wystukanych dźwięków obrazki
np.: stuk stuk,stuk,stuk stuk,stuk stuk
mak stokrotka bratek mak
stuk,stuk stuk stuk,stuk,stuk stuk,stuk
bratek mak stokrotka bratek
9. Kończymy wyrazy.
- podajemy pierwszą sylabę wyrazu i pokazujemy dziecku obrazek, dziecko dopowiada brakującą sylabę.
10. Wyróżniamy głoski w wyrazach:
- zaczynamy od samogłosek(na początku , na końcu, w środku wyrazu) np.; Ala, noga, bal
- a następnie spółgłoski ( na początku , na końcu, w środku wyrazu )np.; sowa, los, osa
11. Wyszukujemy w otoczeniu przedmiotów lub obrazków:
- rozpoczynających się na daną głoskęnp.: buty, beret, budzik, balon, butelka…
- rozpoczynających się na te same głoski np.: kran, kurtka, kabel; obrus, obrączka, obiad; chleb, hak.
12. Doskonalimy syntezę wyrazów.
- wybrzmiewamy głoski w izolacji K-R-A-N –dziecko stara się znaleźć wyraz na obrazku lub w otoczeniu.
13. Wyszukujemy wyrazy z podanymi głoskami.
- wypowiadamy zdanie np.: „ Mama gotuje kaszę”, znajdź wyraz, w którym ukryła się głoska sz.
-
-