Zasady obowiazujące w przedszkolu
Procedura dotyczące bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu
w Przedszkolu nr 130 im.”Bolka i Lolka” we Wrocławiu.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiska z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w placówce oraz w trakcie zajęć poza jej terenem.
- Nauczyciel musi być świadomy odpowiedzialności za życie i zdrowie dzieci, jaka na nim spoczywa. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich jego działań.
- Nauczyciel musi mieć świadomość, że odpowiada za zdrowie i życie dzieci, a w przypadku ich narażenia poniesie za to pełną odpowiedzialność dyscyplinarną.
- Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, za to poczucie bezpieczeństwa również odpowiada nauczyciel.
- Przedszkole w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż., które są określone w „Instrukcji BHP” i „Instrukcji Ppoż.” obowiązujących na terenie przedszkola.
- Dzieci są przyprowadzane do przedszkola od godziny 630 przez rodziców bądź inne osoby upoważnione przez rodziców. Rodzice są poinformowani o sposobie przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola. Obowiązuje zasada, że rodzice rozbierają dziecko i wprowadzają do sali grupy. Analogicznie sami odbierają dziecko bezpośrednio z grupy. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo schodzenia i rozchodzenia się dzieci ponosi nauczyciel dyżurujący. Nauczyciel przekazujący dzieci informuje nauczyciela dyżurującego o ilości przekazanych dzieci.
- Odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców lub inne osoby dorosłe przez nich upoważnione (pisemne upoważnienie powinno być złożone na początku roku szkolnego, a potem przechowywane w dokumentacji przedszkola).
- Nauczyciel powinien nie tylko wiedzieć, ale także widzieć, kto odbiera dziecko z przedszkola. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic dotarł na miejsce pobytu grupy.
- W przypadku podejrzenia, że osoba odbierająca dziecko z przedszkola jest pod wpływem środków odurzających lub w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, pracownicy przedszkola zatrzymują dziecko w przedszkolu, powiadamiają o tym drugiego rodzica. W sytuacjach konfliktowych lub braku drugiego rodzica powiadamiają Policję. Dziecko nie może być powierzone opiece osoby, co do której istnieje wątpliwość czy jest w stanie zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo – wywieszone są na tablicy ogłoszeń.
- Dzieci są objęte ciągłym dozorem i opieką, nie mogą być pozostawione bez opieki dorosłych nawet na sekundę.
- Punktualnie od godz. 730 czynne są już wszystkie grupy. Dzieci rozchodzą się do swoich sal pod opieką nauczycieli.
- Od rana są organizowane zajęcia i zabawy, aby dzieci mogły spędzać czas atrakcyjnie i aktywnie. Na nauczycielu spoczywa obowiązek takiego zajmowania się dziećmi, aby nie miały czasu tęsknić za rodzicami.
- Dzieciom, które już weszły do sali, nie wolno podczas dnia wychodzić z niej samowolnie, bez powodu i dozoru. Nie wolno im też samowolnie wychodzić z budynku przedszkola. Dziecko przez cały czas powinno być otoczone opieką nauczyciela lub upoważnionego pracownika przedszkola.
- Podczas zabaw dowolnych w sali zwraca się uwagę na zgodną i bezpieczną zabawę dzieci, zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek uczy dzielenia się nimi.
- Nauczyciele obserwują dzieci podczas zabaw, kierują zabawą lub ją inspirują, ewentualnie ingerują w konflikty między dziećmi, jeśli te nie są w stanie same ich rozwiązać. W czasie zabaw dowolnych nauczyciel zwraca przede wszystkim uwagę na bezpieczeństwo dzieci, odpowiada za stan zabawek i sprzętu, którym bawią się dzieci.
- Nauczyciel ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w grupie, wdraża dzieci systematycznie do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami, uczestniczy w zabawach dzieci. Zapoznaje dzieci i ich rodziców z systemem kar i nagród obowiązujących w danej grupie.
- Nauczyciel nie prowadzi rozmów z innymi osobami podczas zabaw dzieci. Jego uwaga powinna być skupiona wyłącznie na podopiecznych. Nauczyciel powinien mieć świadomość, jakie mogą być konsekwencje jego nieuwagi.
- Podczas pobytu dzieci na terenie przedszkolnym od pierwszych dni września uczy się dzieci korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
- Codziennie rano dozorca ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Dozorca musi mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
- W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek w jednym miejscu. Nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi dziećmi i przebywać w miejscach największych zagrożeń.
- Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie.
- Podczas zajęć obowiązkowych zawsze należy przemyśleć organizacyjnie zajęcia, tok ćwiczeń ruchowych, przebieg zabawy pod kątem bezpieczeństwa dzieci. Nauczyciel musi przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.
- Przy przemieszczaniu się grupy, np. na rytmikę, do szatni, na wycieczki piesze, dzieci ustawiają się parami i tak samo się przemieszczają (dzieci młodsze ustawiają się w „pociąg”).
- Każde wyjście nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do zeszytu wyjść.
- Organizacja wycieczek wyjazdowych odbywa się na podstawie pisemnej zgody rodziców na udział dziecka w wycieczce. Przed wyjazdem nauczyciel powinien przygotować pisemną listę dzieci i opiekunów oraz sporządzić kartę wycieczki. Opiekunowie i kierownik wycieczki powinni podpisać, że biorą odpowiedzialność za wymienione na liście dzieci podczas wycieczki. Należy pamiętać, że rodzice nie mogą brać odpowiedzialności, ponieważ nie byli w tym celu przeszkoleni. Odpowiedzialność ponoszą tylko pracownicy przedszkola.
- Planowanie, organizacja i przebieg wycieczek powinny być zgodne z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek.
- Nauczyciele mają ściśle wyznaczone godziny pracy z dziećmi. Obowiązkiem nauczyciela jest punktualne przychodzenie do pracy; nie jest dopuszczalne spóźnianie się. Nauczyciel ma obowiązek zgłosić dyrekcji fakt spóźnienia do pracy i podać jego przyczynę.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci w grupie bez opieki, gdy nie ma jeszcze zmiennika. W takiej sytuacji dyrektor ma prawo polecić nauczycielowi pozostanie w grupie i wypłacić za ten czas wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Polecenie dyrektora jest dla nauczyciela obowiązujące.
- Nie wolno podczas pracy z dziećmi zostawić ani na chwilę grupy samej. Gdy nauczyciel musi wyjść, np. do telefonu, toalety, grupą powinna się zająć osoba z obsługi grupy (woźna). Nauczyciel powinien ograniczyć swoją nieobecność do minimum.
- W razie wystąpienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest obowiązany natychmiast powiadomić dyrektora oraz:
- zapewnić udzielenie pierwszej pomocy;
- zawiadomić rodziców, opiekunów dziecka;
- podjąć środki zapobiegawcze (w stosunku do dzieci, nauczycieli czy pozostałych pracowników przedszkola);
- zawsze gdy wypadek jest ciężki, powiadomić organ prowadzący i prokuraturę.
- Procedura powypadkowa określona jest w „Instrukcji BHP” obowiązującej w przedszkolu.
Ustalona procedura wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wrocław, 18.10. 2012 r.
Wrocław, 10.11.2014
PROCEDURA POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA
Z DZIECKIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela – rozdział 2.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – art.33 ust.1 pkt1.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz. U. z 2003 r., nr 6, poz 69).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 89, poz. 845 i z 2005 r. Nr 41, poz. 386).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r., poz. 977).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).
Cele procedury:
- Udoskonalenie i usprawnienie oddziaływań wychowawczych w sytuacjach trudnych.
- Wskazanie działań profilaktycznych, naprawczo – wyrównawczych i terapeutycznych.
- Zapobieganie powtarzaniu się i utrwalaniu zachowań niepożądanych poprzez rozwinięcie
działań profilaktycznych.
- Tworzenie warunków zaspokajających potrzeby bezpieczeństwa.
- Pomoc w nawiązaniu kontaktów z rówieśnikami.
- Eliminacja negatywnego obrazu siebie u dziecka.
- Umacnianie w dzieciach poczucia własnej wartości.
- Opracowanie systemu motywacyjnego, mającego na celu zachęcenie do zmiany zachowań.
- Wypracowanie zasad postępowania w przypadku zachowań niepożądanych.
- Ustalenie sposobów współpracy ze środowiskiem rodzinnym wychowanka.
Procedura postępowania nauczyciela:
- W momencie pojawienia się trudności wychowawczych, nauczyciel dokonuje obserwacji pogłębionej dziecka oraz diagnozuje jego sytuację rodzinną.
Przegląda szczegółowo dokumentację dziecka (kartę zapisu do przedszkola,
kartę informacyjną, opinie oraz orzeczenia psychologiczne i medyczne).
- Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze, mające na celu eliminację trudności oraz rozwiązanie problemów dziecka:
- ustalenie stałych i niezmiennych zasad i norm przebywania w grupie, konsekwentne
ich przestrzeganie;
- reagowanie natychmiast na niewłaściwe zachowania;
- przeprowadzanie rozmów z dzieckiem;
- odnalezienie i wzmacnianie dobrych stron dziecka, aby mogło odczuwać korzyści,
gdy zachowuje się właściwie, chwalenie dziecka z najdrobniejsze sukcesy;
- wprowadzenie systemu motywacyjnego dla całej grupy;
- zachęcanie do podejmowania wysiłku i przezwyciężania trudności;
- wykorzystanie metod relaksacji i dramy.
- Nauczyciel nawiązuje kontakt z rodzicami, informuje ich o istniejących trudnościach, pozyskuje dodatkowe informacje o sytuacji rodzinnej wychowanka.
Nawiązuje stałą współpracę z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Nauczyciel wspomaga rodziców w pracy z dzieckiem poprzez:
- prowadzenie konsultacji;
- wskazanie odpowiadającej problemowi literatury;
- zapoznanie z propozycją odpowiednich zabaw i ćwiczeń;
- przekazanie wiedzy na temat instytucji wspierających rodzinę;
- bieżące informowanie i rozmowy o przebiegu pracy z dzieckiem.
Wszelkie obustronne kontakty z rodzicami na temat zachowań dziecka są na bieżąco odnotowywane w zeszycie kontaktów z rodzicami.
4. Nauczyciel wymienia spostrzeżenia z innymi pedagogami, którzy pracują w danej grupie. Może także zgłosić problem do psychologa zatrudnionego w placówce, który za zgodą rodziców dokonuje obserwacji dziecka i formułuje środki zaradcze do dalszego postępowania. Nauczyciel wspólnie z pedagogami i psychologiem ustala plan działania i opracowuje go w terminie jednego miesiąca od momentu dostrzeżenia problemu.
5. Nauczyciel zgłasza problem wicedyrektorowi do spraw przedszkola i przekazuje plan działań wychowawczych do zatwierdzenia.
6. Nauczyciel zapoznaje rodziców z planem działania. Rodzice pisemnie potwierdzają fakt zapoznania się z planem działań wychowawczych, jednocześnie zobowiązując się do rzetelnej współpracy.
7. Nauczyciel wprowadza opracowany plan działania do pracy z dzieckiem.
Na bieżąco prowadzi działania kompensacyjne, terapeutyczne i profilaktyczne, włączając także do pracy z dzieckiem specjalistów z przedszkola.
Dokonuje także obserwacji dziecka w związku z wprowadzonymi ujednoliconymi oddziaływaniami dom – przedszkole.
Może także konsultować się ze specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Nauczyciel występuje do rodzica z prośbą o przeprowadzenie badań w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, dokładnie informując rodzica o znaczeniu opinii
w dalszej edukacji i rozwoju dziecka.
9. Podejmowanie działań w oparciu o wnioski i wskazania do dalszej pracy zawarte
w opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
10. W przypadku pojawiających się trudności, związanych ze współpracą z rodzicami,
czy też jej brakiem, wicedyrektor do spraw przedszkola przeprowadza rozmowę
z rodzicami w obecności nauczycieli prowadzących grupę (może być obecny także psycholog) i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.
- Na najbliższym posiedzeniu Rady Pedagogicznej nauczyciel szczegółowo zaznajamia członków Rady o istniejącym problemie i przedstawia podjęte działania.
12. W wypadku, kiedy rodzic nie wyraża zgody na przeprowadzenie badań specjalistycznych oraz nie wykazuje chęci jakiejkolwiek współpracy z placówką,
przy problemie dotyczącym dziecka zagrażającego bezpieczeństwu innych dzieci, Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o zgłoszeniu do Sądu Rodzinnego faktu niewydolności wychowawczej rodziny.