Kontakt

telefon 71 798 69 26 wewnętrzny 104

kom.SMS  intendent 699 988 240

email: sekretariat.zsp03@wroclawskaedukacja.pl

Dane Inspektora Ochrony Danych p. Kamila Maciejewska,

e-mail: k.maciejewska@coreconsulting.pl telefon +48 535 889 710

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 269274
  • Do końca roku: 225 dni
  • Do wakacji: 32 dni

Kartka z kalendarza

Ćwiczenia artykulacyjne

ZBIÓR ĆWICZEŃ ARTYKULACYJNYCH  Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ – opracowała logopeda Izabela Lepianka

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY ARTYKULACYJNE – niezbędne do prawidłowej artykulacji zaburzonych głosek

 

Usprawnianie warg :  

dmuchanie baniek mydlanych   wprawianie w ruch poprzez dmuchanie lekkich przedmiotów np.: ptasich piórek, kłębuszków waty, kawałeczków papieru itp. 

nadmuchiwanie baloników

 granie na trąbkach, gwizdkach

 cmokanie  parskanie

 przytrzymywanie wargami kartki papieru – druga osoba stara się ją wyciągnąć.

 przy cofniętych kącikach warg zamykanie i otwieranie ust  

 nabieranie powietrza pod górną wargę, a następnie pod dolną

 ściąganie warg, a następnie rozciąganie cofając kąciki ust  przesuwanie ściągniętych ust raz w prawą raz w lewą stronę 

nabieranie powietrza do ust – przepychanie powietrza wewnątrz jamy ustnej nadymając raz jeden raz drugi policzek

 ssanie górnej wargi, a potem dolnej

Propozycje wykorzystania tych ćwiczeń [Morkowska,1998]:

  wkładamy klucz do zamka i zamykamy kłódkę – dziecko zaciska mocno wargi

 królik przesuwa pyszczek w prawo i w lewo – dziecko przesuwa ściągnięte wargi raz w prawo raz w lewo

 żaba ma szeroką buzię, a bocian wąski i długi dziób – dziecko rozciąga wargi tak jak żaba a potem ściąga wargi wyciągając je jak najdalej do przodu, jak dziób bociana, który chce złapać żabę

  chomik wypycha policzki jedzeniem  - dziecko zaciska mocno wargi, nadymając raz jeden, raz drugi policzek

 baloniki są napełnione powietrzem – dziecko zaciska wargi i nadyma mocno policzki

głodna rybka połyka robaki – dziecko otwiera i zamyka ściągnięte wargi

  płuczemy ząbki – dziecko nabiera powietrza pod górną wargę, a potem pod dolną

  zły pies warczy i pokazuje zęby – dziecko zamyka zęby i rozciąga wargi tak, aby  było widać zęby  ssiemy cukierki – dziecko ssie górną, a potem dolną wargę

 

 

 

 

Usprawnianie ruchów dolnej szczęki : 

  maksymalne opuszczanie żuchwy i podnoszenie  

 naśladowanie ruchów żucia    przesuwanie żuchwy w lewą , a potem w prawą stronę

  wysuwanie żuchwy do przodu i cofanie  dotykanie dolnymi zębami górnej wargi  dotykanie dolną wargą górnych zębów

 Propozycje ćwiczeń [ Morkowska, 1998]:

  hipopotam(krokodyl) otwiera szeroko paszczę,

pisklę otwiera szeroko dziobek , bo chce jeść – dziecko opuszcza żuchwę

  krowa żuje trawę – dziecko naśladuje ruchy żucia 

 wiewiórka gryzie orzeszki –dziecko rytmicznie przygryza dolnymi zębami górną wargę, a potem górnymi zębami dolną wargę 

wysuwamy szufladę z biurka i wsuwamy ją – dziecko wysuwa żuchwę do przodu i cofa ją  

 

Usprawnianie środka i tylnej części języka: 

  wysuwanie języka w płaszczyźnie poziomej z ust i chowanie go jak najgłębiej w  jamie ustnej

  czubek języka przyciśnięty do dolnych siekaczy środek grzbietu podnosimy jak najwyżej w kierunku podniebienia

  czubek języka przyciśnięty do dolnych siekaczy środkiem grzbietu trzemy po podniebieniu

 czubek języka przy dolnych siekaczach, a tyłem języka staramy się dotknąć podniebienia miękkiego

  przyssanie grzbietu języka do podniebienia przy opuszczeniu i podnoszeniu dolnej szczęki  mlaskanie środkiem języka  

 

   Usprawnianie  języka  

 wysuwanie z ust w płaszczyźnie poziomej wąskiego języka 

wysuwanie z ust w  płaszczyźnie poziomej szerokiego i płaskiego języka

 układanie szerokiego i płaskiego języka  tak, aby brzegi języka dotykały do  dolnych zębów  przygryzanie  bocznych brzegów  szerokiego i płaskiego języka

 podnoszenie brzegów języka (na kształt łyżeczki)

 

  Zabawy usprawniające:

 zaspany pies powoli wychodzi z budy .

Dziecko wysuwa powoli język z ust nie opierając o zęby

 

 [Morkowska, 1998]  mrówkojad wysuwa daleko język i łapie mrówki.

Dziecko wysuwa język z ust nie opierając o zęby

 [Morkowska, 1998]  krowa ma wielki, szeroki i płaski język. Dziecko wysuwa szeroki i płaski język,  dziecko szybko biegło i jest zmęczone. Dziecko otwiera szeroko buzię i głośno oddycha – naśladując zmęczenie.

Język układa swobodnie  - brzegi dotykają dolnych zębów  zamieniamy języczek w łyżeczkę – dziecko otwiera szeroko buzię i podnosi brzegi języka

 

Pionizacja języka, usprawnianie przodu i  czubka języka:

 dotykanie czubkiem języka na przemian kącików ust

 oblizywanie czubkiem języka dolnej i górnej wargi

  przesuwanie czubkiem języka po powierzchniach dolnych i górnych zębów

 wysuwanie i podnoszenie czubka języka w kierunku nosa i opuszczanie w kierunku brody

  dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych siekaczy 

unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego za górnymi zębami

  przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu  - od górnych zębów w głąb jamy ustnej  i z powrotem

 mlaskanie  czubkiem języka

 

Zabawy usprawniające[Morkowska,1998]:

  Malarz maluje pędzlem sufit. Dzieci otwierają szeroko buzię i przesuwają czubkiem języka po podniebieniu[do przodu i do tyłu]. 

Muchomor ma czerwone kropki na kapeluszu. Dzieci liczą ile muchomor ma kropek dotykając do dziąseł za górnymi zębami czubkiem języka.

  Dzięcioł stuka w drzewo. Dzieci czubkiem języka uderzają o górne dziąsła za zębami

 Język zjeżdża ze zjeżdżalni. Dzieci przesuwają czubek języka po podniebieniu  w głąb jamy ustnej przy otwartej buzi.

 Pada deszcz. Wycieraczki w samochodzie przesuwają się raz wprawo raz w lewo. Dzieci przesuwają czubek języka z jednego kącika ust w drugi.  

 Słoń zrywa banany z drzewa i podnosi trąbę do góry.[dzieci podnoszą czubek języka do górnych dziąseł i zębów].

Słoń zjada banany.[Dzieci zamykają buzię i naśladują ruchy żucia].

Słoń opuszcza trąbę[Dzieci wysuwają język w kierunku brody].

 

 Żabki skaczą po liściach lilii. [Dzieci przy szeroko otwartej buzi podnoszą język do górnych zębów , a następnie dotykają dolnych zębów.

Dzieci huśtają się na huśtawce[Dzieci przesuwają czubek języka z jednego kącika ust w drugi]. 

Myjemy szczoteczką zęby.[ Przy szeroko otwartej buzi dzieci oblizują czubkiem języka powierzchnię górnych i dolnych zębów].

   Dzieci jedzą pączki[przy szeroko otwartej buzi dzieci wysuwają czubek języka na brodę ,a potem podnoszą go do górnej wargi].

 Po „zjedzeniu” pączków dzieci myją brudne buzie[dzieci otwierają szeroko buzie i oblizują wargi czubkiem języka].