Zrób to co ja – rozwijanie zdolności słuchowych i zdolności obserwacji.
-
Powiedz: „Raz i dwa i zrób to co ja”
-
Wykonaj jakąś czynność.
-
Zachęć dziecko do jej powtórzenia.
-
Kontynuuj zabawę wykonując nowe czynności.
-
Po pewnym czasie zabawę może poprowadzić dziecko.
W górę i w dół – poznawanie kierunków.
-
Poproś dziecko, aby usiadło, a następnie zapytaj; „ W jaki sposób możesz się ruszyć do góry?”
-
Kiedy dziecko wstanie ponownie zapytaj: „ W jaki jeszcze sposób możesz się ruszyć do góry?”
-
Gdy dziecko samo nie ma pomysłów należy mu je podsunąć ( stanąć na palcach, podskoczyć, wyciągnąć do góry ręce).
-
Zabawę można kontynuować zmieniając kierunki : „ W jaki sposób można się ruszyć w dół , w bok , w tył w przód”.
Dmucham jak wiatr – budowanie więzi
-
Siadamy z dzieckiem na podłodze i pokazujemy jak układać usta do dmuchania, dmuchamy delikatnie na jego dłoń, prosimy o naśladowanie czynności.
-
Mówimy wierszyk:
Umiem dmuchać jak wichura. (dmuchaj silnie)
Umiem chmurki gnać po niebie.
Ale kiedy tylko zechcę,
Mogę tez szeptać do ciebie. (wyszeptaj imię dziecka).
Wymyślanie bajek – rozwijanie wyobraźni
-
Wkładamy do koszyka kilka zabawek. Dziecko losuje jedna z nich i wymyśla o niej króciutką bajkę.
Naparstkowa rodzinka– rozwijanie wyobraźni
-
Za pomocą flamastra „wyczarowujemy” na plastikowych naparstkach kukiełki. Jedną zakładamy sobie na palec, pozostałe rozdajemy dziecku. Improwizujemy wspólną rozmowę.
Co tam jest
Zabawa polega na zadawaniu pytań i udzielaniu odpowiedzi, np.
-
Co jest w domu?
-
Kuchnia.
-
Co jest w kuchni?
-
Szafka .
-
A co w szafce?
Odpowiedzi mogą być na „serio” lub żartobliwe, np.:
-
Co jest w kuchni?
-
Stół.
-
Co na stole?
-
Butelka ?
-
A co w butelce?
-
Duszek.
Kolaż
Wytnij z kolorowego czasopisma fragment rysunku lub fotografii jakiegoś zwierzaka. Może to być na przykład sam tułów albo tylko głowa. Naklej ten fragment na kartkę papieru i poproś dziecko, żeby ołówkiem lub pisakiem dorysowało, według własnego pomysłu, brakujące części. Artysta może jeszcze udoskonalić swoje dzieło, doklejając różne szczegóły, np. dziób, grzywę, ogon...