Szkoła Podstawowa nr 10

Bawaria po raz 8

Od 12 do 19 kwietnia 2024 roku
Szkoła Podstawowa nr 10 we Wrocławiu
po raz 8 gościła w Szkole w Trostberg.
Nasza przygoda trwała tu 8 dni.
Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy.

W sobotę mieliśmy przyjemność przebywania nad Jeziorem Chiemsee, zwanym Morzem Bawarskim. Zwiedziliśmy dwie wyspy - Fraueninsel und Herreninsel oraz Pałac, który został zbudowany na wzór podparyskiego Wersalu za panowania króla bawarskiego - Ludwika II. Miedzy wyspami przemieszczaliśmy się statkiem, a wspólny piknik na polanie dostarczył nam wiele radości. Niedzielę uczniowie spędzili w urokliwych miejscach z zaprzyjaźnionymi rodzinami niemieckimi. Niektórzy byli w termach, nad Jeziorem Królewskim (Königssee), w Berchtesgaden. Inni wjechali kolejka linowa na najwyższy taras widokowy 1800m n.p.m. i mogli zobaczyć zapierającą dech w piersiach panoramę Königssee. Pogoda była jak w Hiszpanii. W poniedziałek przywitał nas Dyrektor niemieckiej szkoły w Trostberg. Następnie uczniowie aktywnie uczestniczyli w lekcjach - fizyki, matematyki, chemii i językach obcych. Po zajęciach młodzież pracowała nad wspólnym projektem. We wtorek udaliśmy się na wspólną wycieczkę do Monachium (München). Razem z przewodnikiem podziwialiśmy m.in. rezydencje królów Bawarii. Pałac  służy głównie celom muzealnym, kulturalnym i reprezentacyjnym. Zespól muzealny obejmuje łącznie 130 pomieszczeń. Bardzo nam się podobał wspólny spacer uliczkami Monachium. W środę skoro świtu daliśmy się do piekarni, w której uczniowie piekli bawarskie precle oraz mufiny. Poznaliśmy recepturę i opanowaliśmy kunszt wypiekania niemieckiego pieczywa. Po warsztatach kulinarnych młodzież wspólnie pracowała nad projektem. Po południu uczniowie przygotowywali się do polsko-bawarskiego wieczoru, który odbył się w pięknej restauracji. Oprócz wystawnej kolacji ze smakołykami regionalnymi, uczniowie pod czujnym okiem zespołu muzyczno-tanecznego uczyli się bawarskich tańców. Śmiechu było co nie miara. Niemieccy uczniowie byli ubrani w tradycyjne stroje bawarskie. W czwartek udaliśmy się do Salzburga miasta, w którym urodził się Mozart. Austria urzekła nad swoją oryginalną architekturą i malowniczymi uliczkami. Wszędzie unosiła się woń kwiatów i alpejskiego powietrza. Zwiedzaliśmy twierdzę, dom Amadeusza Mozarta, Getreidegasse-najbardziej ruchliwa handlowa ulica w historycznym Altstadt w Austrii, od 1996 roku wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.  W piątek przed powrotem do Polski pożegnali nas Dyrektor Szkoły, Koordynatorzy, rodziny goszczące naszych uczniów.

Tydzień w Bawarii był bardzo intensywny. Każdy dzień był niezapomnianą przygodą i uczył nas tolerancji, wzajemnego szacunku i empatii. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w wymianie, która jest cenna lekcja życia. Nie możemy doczekać się kolejnego wyjazdu w 2025 roku.

Wymiana polsko-niemiecka jest projektem wpisanym w kalendarz Szkoły od 8 lat jako jedno z najważniejszych wydarzeń działalności.

Z pozdrowieniami

Aneta Suszycka (koordynator wymiany)