Szkoła Podstawowa nr 10

Projekt wirtualny pt. "Wrocław - Lwów: kierunki migracji"

W dniach 5-9 października 2020 r. był realizowany projekt wymiany polsko-ukraińskiej,

który został sfinansowany z Polsko-Ukraińskiej Rady Młodzieży.

Głównym koordynatorem projektu była p. Iwona Ucherek.

W tym roku ze względu na sytuacje epidemiczną na całym świecie zadania projektowe realizowane były w większości w formie wirtualnej przy wykorzystaniu aplikacji zoom, facebooka i padleta. W projekcie wzięli udział uczniowie SP 10 we Wrocławiu i Ukraińskiego Gimnazjum Akademickiego we Lwowie (16 uczniów z Polski i 16 uczniów z Ukrainy).

 

Kalendarium działań projektowych:

 

5 października 2020 r. (poniedziałek) - Była to wielka chwila dla nas. Rozpoczęliśmy w tym dniu pierwszy wirtualny projekt w historii naszej szkoły. Pierwsze łączenie naszych uczniów z Gimnazjum Akademickim we Lwowie nastąpiło w godzinach porannych. Wstępne założenia projektu przedstawiła p. Iwona Ucherek. Uczniowie zapoznali się również ze swoimi zadaniami na poszczególne dni. Wirtualnemu spotkaniu towarzyszyła ciekawość, radość i chęć podnoszenia swoich umiejętność (w szczególności językowych). W drugiej części dnia uczniowie z Polski i Ukrainy udali się na zwiedzanie swoich miast - Wrocławia i Lwowa. Spotkania wypełnione były opowieścią lokalnych przewodników. Dzięki temu uczniowie zapoznali się z historią miejscowych zabytków oraz z powiązaniami polsko-ukraińskimi. Podsumowaniem dnia była wieczorna sesja w aplikacji zoom, gdzie uczniowie z Polski i Ukrainy dobrali się w pary.

 

6 października 2020 r. (wtorek) - zajęcia zaczęliśmy od porannej sesji w aplikacji zoom. W trakcie łączenia Uczniowie z Polski i Ukrainy przedstawili swoje pasje i zainteresowania. Ważnym elementem wypowiedzi uczniów były ich opowieści rodzinne, gdzie przewijał się wątek migracji. Następnie wykonali prezentacje multimedialne nawiązujące do poniedziałkowego zwiedzania Wrocławia i Lwowa. W rezultacie powstały fantastyczne prace, które stanowiły swoisty przewodnik po obu miastach. Druga część zajęć była warsztatami dziennikarskimi. W takcie zajęć podniesione zostały kluczowe kwestie dotyczące zawodu i etyki dziennikarskiej. Ponadto uczniowie montowali film promujący Szkołę Podstawową nr 10 we Wrocławiu. W końcowym efekcie film ma zachęcić uczniów ze Lwowa do przyjazdu do Wrocławia. Miłym akcentem na zakończenie zajęć w szkole był wspólny obiad.

 

7 października (środa) - w tym dniu uczniowie prezentowali swoje pracę na temat zabytków Wrocławia i Lwowa. Następnie w trakcie warsztatów plastycznych przygotowywali makiety (m.in. parasolek z centrum Lwowa, kamienice i zamek). Zwieńczeniem dnia były zajęcia z przedstawicielami Politechniki Wrocławskiej i Lwowskiej. W takcie zajęć uczniowie z Polski i Ukrainy zapoznali się z ofertą uczelni. Ponadto poznali dokładny odsetek obcokrajowców, którzy podejmują studia we Wrocławiu i Lwowie.

 

 

8 października (czwartek) - w tym dniu towarzyszyło Nam sporo atrakcji. Przede wszystkim zaczęliśmy od poznawania historii Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu oraz jego oddziału we Lwowie - Lwowskiej Narodowej Naukowej Biblioteki im. W. Stefanyka. Następnie uczniowie wykonali pracę plastyczne, które odnosiły się do elementów wspólnych - polsko-ukraińskich. Efekty były imponujące, ponieważ same pracę przedstawiały wysoki poziom estetyczny i edukacyjny. Drugą część dnia wypełniła podróż do Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Uczniowie w trakcie lekcji muzealnej zapoznali się z historią dwóch wybitnych Polaków - Jana Nowaka - Jeziorańskiego i Władysława Bartoszewskiego. Podsumowanie dnia stanowiło łączenie w aplikacji zoom, gdzie rodzice uczniów opowiadali o swoich przeżyciach związanych z migracją do Wrocławia.

 

9 października (piątek) -  był to dzień podsumowań. Nie zabrakło jednak dodatkowych wrażeń i ciekawych zajęć. Na początku uczniowie z Polski przedstawili prezentacje dotyczące obozu koncentracyjnego Gross-Rosen i osiedla Psie Pole. Następnie na facebooku dzieci z Polski i Ukrainy wymieniły się zdjęciami swoich zwierząt. To zadanie przyniosło wiele pozytywnych emocji. Ostatnim etapem były przygotowanie zdjęć, którym miały towarzyszyć różne emocje (wesołe, smutne, itd.). Projekt zakończyło wypełnienie ankiet podsumowujących.

           

      Najważniejsze cele edukacyjne projektu wymiany polsko-ukraińskiej zostały zrealizowane. Uczniowie kształcili umiejętności językowe, komunikacyjne i informatyczne. Ponadto zapoznali się z historią i tradycjami polsko-ukraińskimi. Nie zabrakło również wielu emocji, uśmiechu, optymizmu i wytrwałości. W przyszłości zaplanowany jest wyjazd uczniów do Lwowa, więc projekt, który realizowaliśmy jest w pewnym sensie pierwszą częścią. Do zobaczenia na Ukrainie!:)

 

 

Autor notatki: R. Leszczyński, zdjęcia: I. Ucherek, R. Leszczyński i uczniowie